Læs også
Den gennemsnitlige indkomst for faglærte i løbet af et arbejdsliv er steget relativt til akademikere de seneste 25 år. Faglærte inden for teknik og byggeri tjener mest. Udviklingen kan tilskrives, at...
Uddannelse betaler sig ikke bare for den enkelte, men er en guldrandet investering for samfundet. Det gælder for social- og sundhedsmedarbejdere, andre faglærte og personer med videregående uddannelser. Det viser analysen, der undersøger den forventede erhvervsindkomst hen over et helt arbejdsliv for 65 uddannelsesgrupper sammenlignet med personer uden erhvervskompetencegivende uddannelse. Analysen understreger vigtigheden og det samfundsøkonomisk fornuftige i at investere i, at flere får en erhvervskompetencegivende uddannelse.
I denne analyse undersøger vi livsindkomster på tværs af uddannelsesgrupper.
Der er store forskelle på tværs af uddannelser i forhold til, hvor tidligt man kommer ind på arbejdsmarkedet, hvor hurtigt man opnår en høj indkomst, og hvornår man trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Vi er interesserede i at måle de økonomiske gevinster ved uddannelse og undersøge indkomstforskelle på tværs af uddannelse, og det er derfor relevant at opgøre livsindkomsten. Det vil sige, hvor meget man tjener i løbet af et arbejdsliv.
AE har til denne analyse konstrueret en model, der kan opgøre livsindkomsten gennem livet (18-80 år) for 65 uddannelsesgrupper. Modellen bygger på et meget rigt registerdatagrundlag, hvor der anvendes indkomstdata for de seneste 20 år. Modellen og datagrundlaget beskrives uddybende i metodeafsnittet sidst i analysen.
Fra et samfundsøkonomisk synspunkt er den forventede fremtidige erhvervsindkomst et relevant mål for den økonomiske gevinst af uddannelse. For lønmodtagere er det lønindkomsten (inkl. pension), og for selvstændige er det nettooverskud fra egen virksomhed. Med andre ord er det altså indkomsten fra arbejde før skat.
Summen af erhvervsindkomst over et liv kan derfor ses som et mål for den økonomiske værditilvækst, som den enkelte bidrager med gennem livet, og som kommer samfundet til gode.
Tabel 1 viser, at den samfundsøkonomiske gevinst ved uddannelse er høj. Personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse tjener generelt markant mere end ufaglærte personer. Det skyldes ikke mindst, at personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse har lavere risiko for at stå uden for arbejdsmarkedet og højere beskæftigelsesfrekvenser.
Faglærte tjener i gennemsnit 19,4 mio. kr. set over livet. For erhvervsakademiuddannede er det 22,9 mio. kr., for professionsbachelorer 22,0 mio. kr. og akademikere 32,5 mio. kr. Tallene dækker dog over markante forskelle inden for uddannelseshovedgrupper. F.eks. er diplomingeniørers forventede livserhvervsindkomst næsten dobbelt så høj som pædagogers.
Det er særligt personer med uddannelser inden for IT, teknik, byggeri, ingeniørvidenskab, økonomi og medicin, der opnår de højeste livsindkomster. Omvendt har uddannelser inden for pleje, pædagogik og undervisning noget lavere livsindkomster.
Tabellen viser også gevinsten i livserhvervsindkomst relativt til matchede ufaglærtes livsforløb. Dette er gjort for at kunne sammenligne personer, der bortset fra forskelligt uddannelsesniveau ligner hinanden. På den måde forsøger vi at estimere gevinsten ved de specifikke uddannelsesgrupper. Se Boks 1 for en uddybende forklaring.
Social- og sundhedsuddannede har en relativt lav livsindkomst på 16,4 mio. kr., hvilket bl.a. afspejler at mange social- og sundhedsmedarbejdere arbejder deltid. Den samfundsøkonomiske gevinst ved at uddanne en social- og sundhedsmedarbejder er dog 7,5 mio. kr., lidt højere end gennemsnittet for faglærte. Det skyldes, at gruppen af ufaglærte med lignende baggrundskarakteristika som social- og sundhedsmedarbejdere har en relativt svag arbejdsmarkedstilknytning. Social- og sundhedsuddannelserne er altså et godt eksempel på, at uddannelse give et markant løft og en indgang til stabil beskæftigelse – med store samfundsøkonomiske gevinster til følge.
Der er også store forskelle inden for hovedgrupperne. Mekanikere tjener f.eks. i gennemsnit 8 mio. kr. mere end sammenlignelige ufaglærte set over livet, imens humaniora-kandidater tjener 5 mio. kr. mere, når man sammenligner med ufaglærte med en gymnasial uddannelse.
Ser vi på merværditilvæksten ift. gruppen bestående af ufaglærte med grundskole som højest fuldførte uddannelse, så er gevinsten for erhvervsuddannelse stort set identisk, da relativt få faglærte har en studentereksamen. For de videregående uddannelser er gevinsterne højere målt på denne måde, da man sammenligner med ufaglærte med grundskoleuddannelse i stedet for ufaglærte med en gymnasial uddannelse. I den gruppe, der matches til akademikere, er 96 pct. ufaglærte med gymnasial uddannelse.
Nogle af de uddannelser, der har de højeste samfundsøkonomiske gevinster, er erhvervsøkonomi, civilingeniør og medicin, som har afkast på ca. 17-29 mio. kr. Disse meget høje afkast afspejler både, at disse grupper har en høj årsindkomst i løbet af arbejdslivet, men også at mange i disse uddannelsesgrupper fortsætter med at arbejde et godt stykke forbi folkepensionsalderen.
Erhvervsuddannelser har en merværditilvækst ift. matchede ufaglærte inkl. gymnasialt uddannede på i gennemsnit 7,0 mio. kr. For erhvervsakademiuddannede er gevinsten 7,8 mio., for professionsbachelorer 7,4 mio. kr. og for akademikere 14,3 mio. kr. Stort set alle uddannelser har altså en markant samfundsøkonomisk gevinst, der langt overstiger omkostningerne, selv inklusive SU. Det fremgår også af figuren nedenfor, der sammenligner de samfundsøkonomiske gevinster ved uddannelse med de offentlige udgifter dertil.
Et relevant mål for det privatøkonomiske afkast af uddannelse er den disponible livsindkomst, som vises i Tabel 1. Den disponible indkomst er det beløb, en person har tilbage, når skatter og renter er betalt, og inkluderer alle overførsler fra det offentlige. Den disponible livsindkomst er dermed et godt mål for forbrugsmuligheder set over livet.
Ufaglærte, dvs. personer, hvis højeste fuldførte uddannelse er en grundskoleuddannelse, har i gennemsnit en disponibel indkomst på 13,6 mio. kr. gennem livet (2023-priser). En gennemsnitlig faglært har en disponibel livsindkomst på 17,1 mio. kr., en erhvervsakademiuddannet på 19,7 mio. kr., en professionsbachelor på 19,4 mio. kr. og en akademiker på 26,5 mio. kr. Det fremgår af Tabel 2.
Den privatøkonomiske gevinst ved en erhvervsuddannelse er i gennemsnit 3,9 mio. kr. for faglærte, 5,3 mio. kr. for erhvervsakademiuddannede, 5,2 for professionsbachelorer og 10,2 mio. kr. for akademikere.
Generelt stiger gevinsten med uddannelseslængden, men der er også store forskelle inden for samme uddannelseshovedgrupper og undtagelser fra den generelle regel. F.eks. har en elektriker en højere disponibel livsindkomst end en humaniorakandidat, og en finansøkonom har en højere disponibel livsindkomst end en pædagog.
Gevinsten ved de lange videregående uddannelser er ca. 13 mio. kr. i gennemsnit, når man sammenligner med ”klassiske” ufaglærte og ca. 10 mio. kr., når man også sammenligner med ufaglærte studenter.
For nogle uddannelsesgrupper er der relativt stor forskel på medianindkomsten og gennemsnitsindkomsten.1 Medianen er den typiske indkomst og er mere stabil over for ekstreme observationer. Hvis der f.eks. er nogle få personer i en uddannelsesgruppe, der har en særdeles høj indkomst, vil det trække gennemsnittet op, men ikke påvirke medianen.
Da medianen er mere robust over for outliers, kan det være et bedre mål for hvad den ’typiske’ smed, pædagog eller læge tjener. I Tabel 3 er den disponible livsindkomst opgjort for begge mål. For alle de viste uddannelsesgrupper ligger gennemsnittet over medianen. Der er dog stor forskel på hvor meget.
For f.eks. pædagoger og smede er den gennemsnitlige disponible livsindkomst blot knap 300.000-400.000 kr. højere end medianen. For cand.merc’ere er den gennemsnitlige disponible livsindkomst hele 4,9 mio. kr. højere end medianen. Det betyder, at der er nogle erhvervsøkonomiuddannede, der tjener markant mere end medianen og dermed trækker gennemsnittet op. Det gælder for flere af de højtlønnede akademiske uddannelsesgrupper såsom civilingeniør, jura og økonomi.
Både for den enkelte og for samfundet er en erhvervskompetencegivende uddannelse en enormt god investering.
For samfundet er uddannelse en endnu bedre investering. Faglærte tjener i gennemsnit 7,0 mio. kr. mere end matchede ufaglærte, professionsbachelorer og erhvervsakademiuddannede hhv. 7,4 og 7,8 mio. kr. mere, og akademikere 14,3 mio. kr. mere end matchede ufaglærte.
Hertil kommer de ikke-monetære gevinster som øget trivsel og tryghed, som er forbundet med et godt arbejdsliv og stabil beskæftigelse, og at vi i de kommende år forventer mangel på kvalificeret arbejdskraft, ikke mindst faglærte og professionsbachelorer, til især velfærdsområderne og den grønne omstilling.
Børne- og Undervisningsministeriet forventer, at 20 pct. af dem, der afsluttede grundskolen i 2022, vil ende med at stå uden en erhvervskompetencegivende uddannelse. Næsten halvdelen af den gruppe vil have fået en gymnasial uddannelse.2
Analysen sætter en tyk streg under vigtigheden af at investere i, at flere får en erhvervskompetencegivende uddannelse, både for deres egen og samfundets skyld.
I tabellen herunder kan du finde de gennemsnitlige livsindkomster for alle opgjorte uddannelsesgrupper.
I figuren herunder er erhvervsindkomsten for hvert alderstrin illustreret på tværs af alle uddannelsesgrupper
Hidtil har AE opgjort livsindkomster ved at finde gennemsnittet af indkomst for hvert alderstrin og summere på tværs af alderstrin for hver uddannelsesgruppe.4 Det er en udmærket metode, der f.eks. bruges i Carnevale et. al. (2011)5, men AE har haft et ønske om et videreudvikle metoden af en række årsager:
Med tværsumsmetoden tages der ikke højde for de seneste tendenser på arbejdsmarkedet. AE har vist, at den relative indkomstforskel mellem faglærte og akademikere er indsnævret de sidste 40 år, og at det sandsynligvis kan tilskrives det øgede relative udbud af akademikere. Med den gamle metode risikeres at overvurdere akademikeres indkomst over et livsforløb, da andelen med lange videregående uddannelser er langt højere hos de yngre årgange end hos de gamle. De ældre akademikere kan derfor pga. af deres relative aldersspecifikke knaphed muligvis have opnået et højere niveau af indkomst, end yngre akademikere kan forvente når de når samme alder.
Den nye metode gør det muligt at beregne livsindkomster for (nyere) uddannelsesgrupper, hvor der ikke er tilstrækkeligt med ældre personer, da uddannelsen er relativt ny, ved at tage udgangspunkt i indkomstvæksten for lignende uddannelsesgrupper. Det gælder f.eks. PAU, chauffør- og redderuddannelser, finans-, handels-, og markedsføringsøkonom-uddannelser, biotek- og pædagogik-LVU.
Ved at tage udgangspunkt i uddannelsesstatus som 35-årige, tages der implicit højde for at nogle personer efter- og videreuddanner sig efter 35-årsalderen eller foretager et sporskifte. Samtidig kan indkomsten før og under uddannelse meget simpelt og præcist opgøres ved hjælp af historisk data.
I figurerne herunder sammenlignes den nye metode med den gamle. Den nye metode giver nogle langt mere glatte indkomstforløb. For tømrer- og snedkeruddannelserne giver det et lidt højere indkomstforløb, og for handelsuddannelserne lidt lavere. For social- og sundhedsuddannelserne giver det en markant højere livsindkomst.
I figuren herunder sammenlignes ny og gammel metode for sygeplejerske, humaniora og civilingeniører. Det ses heraf, at indkomstforløbene ligger pænt oven i hinanden, men hvor den nye metode giver mere glatte indkomstforløb.
Medianen er den midterste observation i en sorteret række af observationer. Gennemsnittet er summen af alle observationer divideret med antallet af observationer.
Profilmodellen: https://data.stil.dk/profilmodelb/
Hainmueller, J. (2012). Entropy Balancing for Causal Effects: A Multivariate Reweighting Method to Produce Balanced Samples in Observational Studies.
Se f.eks. https://www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_uddannelse-er-en-guldrandet-investering.pdf
Carnevale, A. P., Cheah, B., & Rose, S. J. (2011). The college pay off.