Læs også
Næsten hver femte nyuddannede lærer, der får arbejde i folkeskolen umiddelbart efter uddannelse, forlader den igen inden for tre år, mens knap hver fjerde forlader folkeskolen inden for fem år. Det er...
Knap hver fjerde nyuddannede lærer, der får arbejde i folkeskolen umiddelbart efter uddannelse, forlader den igen inden for fem år. Men tallet dækker over store geografiske forskelle. Værst står det til i Byen København, mens Østjylland ligger i den anden ende af skalaen.
AE har tidligere vist, at knap hver fjerde nyuddannede lærer, der får arbejde i folkeskolen umiddelbart efter uddannelse, forlader den igen inden for fem år. Det er en stigning ift. tidligere.1
I denne analyse opdeles tallet i Danmarks Statistiks 11 landsdele.
Analysen opgør den nyuddannede lærer ud fra beliggenheden af første ansættelsessted. Det vil sige, at en nyuddannet lærer, der fik job i en folkeskole i Sydjylland i 2018 umiddelbart efter endt uddannelse, tæller med i opgørelsen for Sydjylland. Hvis læreren efter fem år stadig har job i en folkeskole, men nu arbejder i en anden landsdel, tæller læreren stadig med i opgørelsen for Sydjylland. Det er første ansættelsessted, der tæller.
Figuren viser, at 31,3 pct. af de nyuddannede lærere, der fik job i en folkeskole i København umiddelbart efter endt uddannelse i 2018, ikke længere var ansat i en folkeskole fem år efter (i 2023).
Landsgennemsnittet er 23,7 pct. af de nyuddannede lærere.
Tabellen viser, at Østjylland med 15,6 pct. nyuddannede lærere, der har forladt folkeskolen, ligger i den modsatte ende af skalaen i forhold til Byen København.
AE-analysen: Mange nye folkeskolelærere forlader folkeskolen efter få år