Kontakt

Offentlige udgifter

Børsen tager fejl om budgetloven

I Børsens leder d. 15. januar skriver Steen Bocian om budgetloven. Bocian skriver, at en lempelse af loven vil give uhensigtsmæssige lempelser i en højkonjunktur og føre til systematiske underskud. Begge dele mangler hold i virkeligheden.

I Børsens leder d. 15. januar skriver Steen Bocian om budgetloven. Budgetloven sætter stramme rammer for det samlede offentlige underskud og straffer kommunerne, hvis de overskrider budgetterne. Bocian skriver, at en lempelse af loven vil give uhensigtsmæssige lempelser i en højkonjunktur og føre til systematiske underskud. Begge dele mangler hold i virkeligheden.

For det første vil en lempelse af budgetloven ikke gøre finanspolitikken konjunkturforstærkende. Udgiftslofterne har været katalysator for en bedre økonomistyring i kommunerne, hvilket gør det lettere at time finanspolitikken. Men de fremskridt ryger ikke ud med badevandet af, at kommunerne får mere frihed til en længere planlægning. Og ser vi på underskudskravet, som det er udformet i dag, så gør det faktisk finanspolitikken mindre konjunkturstabiliserende, fordi det primært lægger bånd på finanspolitikken i krisetider.

For det andet passer det ikke, at politikerne ser underskudskravet som et mål for underskuddet snarere end en grænse. I Danmark har vi siden 1993 krævet, at det faktiske offentlige underskud højst må udgøre 3 pct. af BNP. Det har ikke fået politikerne til at sværme om denne grænse.

Debatten om budgetlovens underskudskrav skal ikke handle om, hvorvidt vi skal føre en ansvarlig finanspolitik eller ej. For de problemer, som underskudskravet kan hjælpe på, er ikke problemer, vi har haft i Danmark de sidste 40 år. De politiske og økonomiske institutioner har sikret, at politikerne har rettet skuden op efter år med underskud. Som en konsekvens har den offentlige gæld generelt været faldende de sidste 40 år.

Vi fik først budgetloven i 2014, så den er ikke skyld i, at vi har sunde offentlige finanser. Det har vi haft i mange år, understøttet af stærke politiske og økonomiske institutioner. Dem skal vi holde fast i. Men vi bør lempe budgetloven, når den skal revideres i næste måned, så kommunerne kan planlægge mere langsigtet, og vi bedre kan holde hånden under økonomien i krisetider.

Indlægget er bragt i Børsen d. 20. januar 2020