Ungdomsuddannelser

Kortlægning af veje og omveje i uddannelsessystemet

Ungdomsuddannelse er en forudsætning for at sikre flere unge et solidt afsæt til job eller videre uddannelse - alle unge skal derfor have et relevant uddannelsestilbud i forlængelse af grundskolen - DI og AE har kortlagt de unges vej gennem uddannelsessystemet til seneste fuldførte ungdomsuddannelse.

Rapporten er udarbejdet af Dansk Industri og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Trods mange tiltag i ungdomsuddannelserne må vi desværre konstatere, at det endnu ikke er lykkedes. Hver femte ung har fortsat udsigt til at gå gennem livet uden erhvervskompetencegivende uddannelse. Det er ikke godt nok.

Én ting er konsekvenserne for den enkelte. Uden erhvervskompetencegivende uddannelse står man sidst i køen, når jobbene skal besættes, og først i køen, når der skal afskediges. Stigende kompetencekrav på et stadig mere konkurrenceudsat arbejdsmarked vil kun forstærke den tendens i årene fremover.

En anden ting er samfundets behov for højtkvalificeret arbejdskraft. Alene af den grund kan vi ikke leve med, at så mange unge tabes i uddannelsessystemet, for vi kommer i stort omfang til at mangle kvalifi-ceret arbejdskraft fremover. I relation til ungdomsuddannelserne gælder det ikke mindst inden for en række vitale faglærte uddannelser. Der er brug for alle, og vi skal derfor have flere med.

Næsten alle unge starter i dag på en ungdomsuddannelse, men mange når aldrig igennem. Vores kortlægning af de unges veje og omveje i uddannelsessystemet viser, at vi allerede i dag bruger mange uddannelsesressourcer på at finansiere omveje som omvalg og frafald med risiko for nederlag til store grupper af unge. Ved at fokusere på nye tiltag i overgangen mellem 9. klasse og ungdomsuddannelserne kan omfanget af omveje reduceres. Færre omveje ville kunne finansiere investeringerne og – frem for alt – begrænse antallet af nederlag, og sikre flere unge succeser og sejre i ungdomsuddannelserne.

Nogle af de tilbud, der inddrages som omveje i analysen, er positive i den forstand, at de gennem målrettede tiltag bidrager til at ruste unge til uddannelse, inden de går i gang. Produktionsskoleforløb og elementer af 10. klasse er gode eksempler på dette, og de gode ting skal vi naturligvis bevare og videreudvikle. Andre omveje kan lede unge på vildspor, så de ender i en blindgyde og med oplevelsen af nederlag. Her kan der være behov for at nytænke tilbuddene.

Vi håber derfor også, at analysen kan bidrage til debatten om, hvordan vi prioriterer og anvender de eksisterende uddannelsesressourcer i dag.

Danmark investerer mange ressourcer i uddannelse, og det har medvirket til at gøre Danmark til et godt samfund. Men der er behov for nye investeringer i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse, hvis flere unge skal lykkes i ungdomsuddannelserne

Argumentet mod dette er ofte, at vi ikke har råd. Sandheden er, at vi ikke har råd til at lade være.

Omtalt af Politiken d. 9. januar 2013